Week 8 - Bezoek van Fatou en Natou.

6 december 2016 - Senegambia, Gambia

Yes, vakantie! Maandag 14 november kreeg ik ’s ochtends een berichtje dat mijn zussen vertraging hadden, daarom ben ik gewoon de hele dag naar stage gegaan om aan school te werken. Maar ’s middags om 14.00 uur had ik dan echt VAKANTIE! Omdat mijn zussen vertraging hadden was ik naar huis gegaan, om vanuit daar naar het vliegveld te vertrekken. Maar helaas voor mij, was de vlucht eerder aangekomen en kon ik ze niet verrassen op het vliegveld. Daarom ben ik naar het hotel gegaan, en heb ik ze daar verrast! Nadat ik een extra bed had geregeld voor in de kamer van mijn zussen, heb ik me in mijn afrikaanse kleding achter een muurtje verstopt om de Toubabs te verrassen. Super leuk natuurlijk om mijn zussen weer te zien! Welkom in the Gambia Sil en Nien.

Al kletsend aangekomen op de hotel kamer waar inmiddels al drie bedden stonden. Daar deden mijn zussen de koffer los, en het duurde niet lang en ik voelde me net jarig! Een brief, kaarten, regenwormenreis editie, douchespul, een armbandje, tijdschriften, pepernoten, een kerstboom, en heel veel lieve groetjes van iedereen. Daarnaast had mama crackers en slimpie meegegeven, lekkerrr!! En daarnaast nog de spullen die ik had gevraagd, zowel voor mezelf als voor de groep zoals oliebollenmix, usb-stick en bikini’s. Super lief dat iedereen allemaal spulletjes heeft meegegeven en aan mij denkt, een ieder op zijn eigen manier, THANKS! Toen we een beetje hadden bij gekletst zijn we met een gratis taxi naar Senegambia gegaan, om daar te eten bij AfricanQueen, ik vond het een goed welkom in Africa diner. Terug naar het hotel alweer een gratis Taxi. Toen heb ik alweer een cadeautje gekregen, het spel wat ik al heel lang wou hebben: 30 seconds, Thanks Papa en Mama! ’s Avonds nog een spelletje gedaan, waarna ik lekker gedoucht heb onder een luxe douche (en zonder schimmel en kakkerlakke!). ’s Avonds nog bijgekletst waarna we heerlijk zijn gaan slapen.

Dinsdags de dag begonnen bij het ontbijt buffet, heerlijk om eens wat anders te eten als sinfo. Daarna zijn we naar de info-bijeenkomst van Corendon geweest. Ik hoorde veel bekende dingen, maar zelfs ik heb nog wat geleerd. Namelijk wie de eigenaar van Poco-Loco is. Daarnaast heb ik hard gelachen om twee mensen bij ons in het hotel die €28,- betaalde voor 6 flessen water en een fles fanta. Toen we naar de bank gingen, was ik de enige die kon binnen, maar ach ik ben de beroerdste niet. We kwamen Majula en haar ouders daar tegen waardoor de plannen voor die dag zijn veranderd en we samen met hen en Mamadi naar de Serekunda markt zijn geweest. Hup, met zijn allen in een bustaxi, lekker gambiaans. Op de markt hebben Majula, Mamadi en ik de rest gambiaanse dingen laten zien en proeven. Zoals boab, wonjo en natuurlijk een minty. We hebben bij de verschillende kraampjes gekregen waar ik een armbandje heb gekocht voor sil, nien en mijzelf. Een armbandje voor bescherming. Ook hebben we gekeken bij een Batic gekeken, hier verven ze doeken in verschillende prints. Ook mochten we zelf even helpen. Mamadi heeft mijn zussen een Gambiaanse naam gegeven Natou (Nienke) en Fatou (Silke), en van deze namen hebben ze een hoop profijt gehad. Uiteindelijk met de bustaxi terug voor een lunch in Senegambia, en ja dat was een lunch op gambiaanse tijd (na 15.00 uur ofzo) haha. Even langs de craftmarket waar ik ze een erg leuk lederwinkeltje heb laten zien, met als resultaat, voor beide een leren tasje. Terug in het hotel was mijn bed weggehaald, waarna ik toch maar heb besloten om de rest van de week legaal in het hotel te slapen. De mensen van het hotel waren vast blij met mij dat ze weer een bed konden versjouwen. Toen 30 seconds gespeeld (happy me). ’s Avonds wouden we naar Kotu eten, en hebben ons door een Gambiaan ene Amadoe alias Arjan naar een leuk lokaal tentje gebracht. Het was een chinees restaurant waar we erg lekker en veel konden eten voor een kleine prijs. Grappig ook dat we op de badkamer naar het toilet moesten. En wat was ik blij met de vele groeten bij het eten.

Woensdag zijn we de dag begonnen met een duik in het zwembad, heerlijk! Rond de middag zijn we al liftend naar Tanka Tanka gegaan. De weg vanaf het kruidpunt, hebben we gelopen (weten ze ook hoe ik me elke dag voel;). Bij Tanka Tanka heb ik Nienke en Silke een rondleiding gegeven en voorgesteld aan een aantal collega’s. En ja, dat is best intensief zo’n uurtje in Tanka Tanka.. Daarna hebben we bij een plaatselijk tentje een tapalapa met omelet gehad. Op naar brikama om onze villa te showen, of eigenlijk bedoel ik onze groene schimmel toko. Ook heb ik ze de brikama markt laten zien waar we boodschappen hebben gedaan, gewoon hoe ik dat vaker doe met afdingen en dat soort dingen. Daarna zijn we naar de brikama craft market geweest, je weet wel zo’n markt waar je allemaal veel te leuke dingen kunt kopen. Maar ook zo’n markt waar iedereen heel graag iets aan je wil verkopen voor een ‘special price’. We hebben daar o.a. twee beelden gekocht voor de trouwdag van onze ouders, en inmiddels heb ik vernomen dat de beelden in de smaak zijn gevallen! Bij ons thuis hebben we samen gekookt, en voor de extra gambiaanse experience was de power of en hebben we dus bij kaarslicht gekookt. Op het menu stond mijn favoriete gambiaanse recept: chicken benachin. En ondanks dat ik het niet zo kan maken als de gambianen viel het bij iedereen in de smaak. Daarna hebben we afgewassen, in een teil, gehurkt en bij weinig licht, zoals het hoort. Op de weg terug hadden we een lift van wel een erg luxe wagen. Misschien niet zo handig dat de deur hier op slot ging en de ramen geblindeerd waren, maar dat bedachten we pas onderweg. En het waren uiteindelijk hele aardige mensen waarmee we veilig op plaats van bestemming zijn aangekomen.

Donderdag ochtend ging ik met mijn lerares skypen om het een en ander af te spreken en te overleggen. Fatou en Natou hebben toen lekker op bed gechilld, waarna we een beachdag hebben ingelast. We zijn naar Poco-Loco geweest, zo weten ze ook waar ik regelmatig weekend vier. Toen we Poco-Loco uit zijn gestuurd hebben we ergens wat gedronken en gepoold, en kwamen we Marieke en haar ouders ook nog tegen. ’s Avonds hebben Silke, Nienke en ik samen met de rest van de groep en Amadoe gegeten. Erg leuk dat Amadoe met ons mee was eten, want dit was nog niet voorgekomen. We zijn wezen eten bij een wok, het was bijna zoals in Nederland bij de wok waardoor we Amadoe een klein beetje van Nederland konden laten zien. De loepmia-tjes die we als voorgerecht hadden waren bijna net zo lekker als die van de timp!

Op vrijdag hebben we een trip gemaakt met Africantours. Hiermee zijn we de binnenlanden ingegaan met een erg grote truc. We begonnen met het bezoek aan een school in Serrekunda. En ondanks dat ik het best interessant vond om een andere school te zien als die van Anna vond ik het ook wel lastig. Je komt als toerist in een school, wat op dat moment meer een toeristische attractie leek.  De kinderen zingen voor je en lijken enthousiast, maar ik vroeg mezelf af of het was omdat ze echt enthousiast waren of omdat ze weten dat ze van blanken spullen krijgen.. Vervolgens zijn we de trip verder gegaan naar de Veemarkt in Abuko (dit was nieuw voor mij), hier kun je een geit, schaap of koe kopen. Al is het voor de meeste Gambianen onbetaalbaar.. Onderweg was er een groep van de lokale bevolking die voor ons ging zingen en dansen, altijd leuk Gambianen die enthousiast zingen en dansen. Ook hier waren een aantal kindjes erg blij met de ballonnen van Nien. Ook heeft Nienke daar kennis gemaakt met de gambiaanse wc, een gat in de grond. Na een flinke safari-achtige route, waarbij we soms moesten weg duiken voor de takken zijn we bij Berndieng op de boot gestapt. Vanaf daar vaarden we  langs de grens van zuid-senegal naar Kaldong gegaan. (en nu maar hopen dat Geert Holwerda mijn blog niet leest en niet weet dat ik bij de grens van Zuid-Senegal was ;)). We hebben onze trip vervolgd door nog meer bush bush. Aan het strand hebben we lekker geluncht, en alhoewel alles lekker was was ik vooral erg blij met de salade! Als laatste zijn we naar de vismarkt geweest waar net de vangst van de dag werd binnen gehaald.  Eenmaal terug in het hotel waren we nog net op tijd om een duik te nemen in het zwembad. Na het zien van al die vis hebben we ’s avonds zelf ook lekker vis gegeten. En ook hebben we Sangria gedronken: proost, op het vrijwilligersfeest van Jong Gelre!

Zaterdag had ik een erg goedkope taxi naar Makasutu geregeld. Echter wist de chauffeur niet hoe ver het was, en kwam hij toch terug op de prijs. Ik heb voet bij stuk gehouden en heb verteld dat we dan wel een andere taxi zoeken voor de weg terug, houdoe en bedankt. Bij Makasutu hebben we een boottrip gemaakt (inclusief Selfie’s) waarna we koffie hebben gedronken. Tijdens de koffie heb ik onze gids Ibrahima verteld dat mijn moeder graag foto’s van ons drieën wou, het resultaat daarvan was dat hij regelmatig om onze camara vroeg om een foto te maken. Zo dus ook tijdens de koffie, en toen we de toren hadden beklommen. Nadat we wat apen hadden gespot hebben we de wel bekende trip gemaakt waar bij alles van de bomen ongeveer goed is voor je darmen, je ogen en je sexleven. Uiteindelijk kwamen we bij de palmboom tapper waar ik Silke en Nienke de overheerlijke palmwijn heb laten proeven. Én waar ik nu wel in de palmboom geklommen heb, dat was zwaar, maar zeker een leuke ervaring. Na een traditioneel Gambiaanse lunch hebben we hard gelachen om de apen die van de restjes genoten (zie foto’s). Uiteindelijk via de craft market naar het uber fijne zwembad gegaan. Helaas voor de andere bezoekers gebruikte niemand het zwembad, bonuspunten voor ons privé zwembad. Op de terugweg zijn we naar het huis van Mamadi geweest. Na een warm welkom van zijn familie kreeg ik al vrij snel de lieve baby Mohammed in mijn handen (happy me). Zijn zus heeft mijn zussen een Gambiaans huis laten zien. En na het eten van watermeloen, het knuffelen met Mohammed en het kletsen met zijn familie zijn we even naar ons huis in Brikama geweest. Omdat ik niet helemaal fit was zijn we snel wat wezen eten en het bed in gedoken in onze hotelkamer.

Zondag ben ik mijn dag nuttig begonnen door aan school te werken. Maar uiteindelijk heb ik nog heerlijk gezwommen bij het hotel, toch nog maar even genieten van de luxe tot het gewone leven weer begint. Aan het einde van de middag heb ik al mijn spul ingepakt (en dat was toch meer dan verwacht) waarna we naar de craft markt zijn geweest. Uiteindelijk hebben we de super leuke en gezellige vakantie afgesloten bij Alibaba, nooit geweten dat je daar zo lekker kon eten! Een cocktail erbij om het goed af te sluiten. En ondanks dat de toetjes er overheerlijk uitzagen zat ik helaas vol na het bord tagliatelle. Even bij het hotel mijn berg met spullen opgehaald, waarna ik met Taxi bas naar Brikama ben gegaan. Ondanks dat ik een super week heb gehad, vond ik het ook wel weer fijn om weer in Brikama te zijn. Niet al die mensen die aan je vast blijven plakken op de strip.

Fatou en Natou dank jullie wel voor de super leuke week!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lidy:
    6 december 2016
    Fijn om te lezen dat jullie het leuk hebben gehad met z'n drieën. ..en jij hun hebt kunnen laten zien hoe het daar is, en wat jij daar leuk vindt.....
    Wees voorzichtig en geniet.....

Xxx Lidy
  2. Wendy:
    6 december 2016
    Leuk om te lezen wat jullie hebben gedaan en dat jullie t zo leuk hebben gehad! Lijkt me sowieso leuk om t thuisfront je leven in Gambia te kunnen laten zien.
    Geniet ervan truusje!
    Liefs wen
  3. Petra Lesten Stuuver:
    6 december 2016
    Al weer zo'n geweldig verhaal. Leuk! Groetjes, Petra.
  4. Bodil:
    6 december 2016
    Heel leuk om te lezen Marinke!! Geniet er van daar!
  5. Joke Lensink:
    7 december 2016
    Een cadeautje zo'n blog. Zeker als je het nog niet verwacht!
    Altijd leuk om te lezen!